Juoksutesti takana

Tänään ohjelmassa oli valmennuksen juoksutesti, jonka avulla kartoitetaan paitsi tietysti kehitystä, niin myös määritellään tasot joilla tulevat lenkit juostaan. Aikataulullisista syistä minun oli juostava tämä lenkki heti aamusta. Uni loppui jostain syystä sopivasti 5.30, yritin pari tuntia vielä nukahtaa, välistä surffailin ja välistä torkuin. Siinä vaiheessa kun uni lopulta tuli, olikin jo pakko nousta, näinhän se menee. Minun on muutenkin ollut aina haastavaa saada tehoja irti aamutreeneistä tai ainakin olen näin kuvitellut. Yleensä olen tyhjällä vatsalla tehdyt aamuaerobiset lähinnä nautiskellen kävellyt tai lönkötellyt hidasta hölkkää. Noustuani tänään sängystä nappasin dieetin vastaisesti palan vaaleaa sämpylää polttoaineeksi samalla kun tein aamupalan treeneihin lähtevälle pojalle. Sulattelin leipää sen aikaa että rakentelin itselleni uuden nopean lenkin soittolistan, alkuun yksi biisi rennompaa ja sitten kunnon tykitystä. Sitten vaan kamat niskaan ja menoksi. 

Reino and the Rhinosin Aurinko -biisin ajan lämmittelin, enempään ei nyt ollut aikaa. Pharrelin Happy pisti jo jalan liikkumaan nopeammin ja pidemmälle, Elastisen Eteen ja Ylöspäin toi voimaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Puoliväli eli 10 minuuttia tuli helposti, olin juossut siihen asti nopeammin kuin suunnittelin. Periaatteessa tökki, mutta en todellakaan ollut lopulta lähelläkään hidastaa, päinvastoin. Toiseksi viimeisessä biisissä eli Outkastin Hey Ya! :ssa oli loistorytmi, joka pikkuisen taas vauhditti ja viimeinen biisi, A-han Take on Me oli ihan loistava siihen kohti. En olisin oikein jaksanut enää, mutta päätin, että annan biitin viedä ja sehän vei. Valitsin biisit ihan puhtaasti biitin mukaan, välittämättä siitä kuinka suuria suosikkejani ne ovat, toimi ihan loistavasti. Olen selvästi ainakin tässä mielessä musiikkiorientoitunut tapaus. 

Testijuoksu oli 20 minuuttia, missä ajassa sain juostua 3590 m. Tavoittelin 6:00 vauhtia , mutta se tuli alitettua, viimeisen kilsan juoksin nopeiten.


Minulle tämä oli saavutus, en todellakaan ole ikinä ollut nopea juoksija. Siinä oikeastaan on se syy miksi tähän valmennukseen lähdin mukaan. Painonpudotus on tietysti iso syy, joka sekin jo itsessään tuo lisää vauhtia, mutta  ihan ensimmäiseksi haluan nyt saada vihdoin vauhtia tuohon juoksuuni. Kymppi pitää päästä tuntiin ja lopulta puolikas kahden tunnin tienoille. 

Vähän jännittää tulevat juoksut. Kuten kirjoitin, tämän testin perusteella määritellään tulevien treenien vauhdit. Kävin syöttämässä tiedot Fitfarmin laskuriin, joka sitten antoi minulle vauhti- ja sykerajat. Jatkossa minun pitäisi juosta suuri osa lenkeistä vauhdilla joka on reilusti alle 7:00. Semmoinen mukava lenkkivauhti minulle on ollut siinä 7 mun pinnassa, mutta näinhän se tietysti menee, että jos tavoittelee kehitystä, on pakko astua sinne epämukavuusalueelle. Sieltä ne tulokset löytyvät.

Buzz Lightyearin sanoin "Kohti ääretöntä ja sen yli!" :D


Kommentit

  1. Hieno juoksu, kertakaikkiaan! Itsekin voisi koettaa juosta tuollaisen 20 minuutin kovatahtisen lenkin. Muutenkinhan niitä pitäisi treeniviikkoon sisällyttää yksi, ei ole vaan vielä näkynyt =)

    Mutta päättelen, että alle 7 pitäisi olla itsellänikin vauhti, että kehitystä pääsisi syntymään... kaverin kanssa olen siihen päässyt, mutta saapa nähdä kun huomenna pitää yksin lähteä lenkille. Hui!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän sitä herkästi siellä mukavuusalueen lenkeillä juoksee, jos ei joku ohjelma tai muu ulkoinen tekijä pakota muuta tekemään, näin siis ainakin mulla. Enpä muista, että olisin ikinä huvikseni lähtenyt vetoja tai mäkitreeniä tekemään :). Tämä Fitfarmin ohjelma on kyllä tosi monipuolinen, en tainnut vielä juoksujumpastani kirjoitellakaan...

      Poista
  2. Sulla on musiikit kohdillaan, siitä saa yllättävän paljon tsemiä treeniin :). Tosi hienoa, että sulla on selvät suunnitelmat juoksun suhteen. Motivoi takuulla kun pääsee seuraamaan omaa kehitystään.

    Edelliseen postaukseen kommentoisin, että liian rajallinen dieetti saa aikaan just tollasen "tekee mieli"-fiiliksen. Tai itselle ainakin tuli kun kokeilin yhden superdieetin. Olin vielä niin tollo, että pitäydyin samoissa ruoissa, joten homma kävi täysin yksitoikkoiseksi.
    Mulla oli muuten toisen pt-kauden aikana päivittäisessä ruokavaliossa 1kpl Quest bar ja iltapalaksi protskuletut. Olin aivan fiiliksissä ja noiden avulla jaksoin hyvin kun joka päivä sai pienen herkkuhetken. Ajattein vain, että voithan vähän rukata Superdieetin ohjeita itsellesi sopivammiksi, jos homma sitten sujuisi paremmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tosiaan juossut vuosikausia, erityisesti keväisin. Kehitystä ei vuotta 2012 lukuunottamatta ole hirveästi tullut, joten tällainen tavoitteellinen juokseminen tuntuu todellakin motivoivalta, oikeassa olet :).

      Ehdottomuus minua tosiaan ahdistaa. Vaikka se sitten olisi itseni asettama, enhän oikeastaan edes tiedä vielä minkalaista ohjeistusta jatkossa saamme tuolla foorumilla. Tämän valmennuksen ruokavalio onneksi on jo lähtöään sallivampi kuin Superdieetillä. Mun ongelma tosiaan on vielä se, että en oikein osaa edelleenkään sallia itse itselleni mitään, kuulostaako oudolta? Olen niin alussa tässä hommassa, että mentaalipuolella on aika lailla tekemistä. Mutta pyrin kyllä siihen, että osaisin itse soveltaa ohjeita minulle sopivaan suuntaan :). Teidän konkareiden neuvot ja kokemukset ovat kullanarvoisia, onneksi on blogit, kiitos sinullekin omastasi :).

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Hieno lenksu! :)
    Mulla ei kans toi aamulenkkeily ole vahvin osa-alue. Välillä tuntuu tosi tahmeelta, ja siltä, ettei etene lainkaan! Loppujen lopuks lenkki voi olla ihan normivauhtinen, mutta se tunne...
    Sun tänhetkisen dieetin ruokavaliosta mulla ei ole tietoja, mutta olen kyllä esim. Superdieetillä ollut itselleni sen verran sallivainen, että olen vaihtanut jonkun ruokailun protskupatukkaan nimenomaan siksi, että on tehnyt mieli jotain hyvää. Ei ole ihme, että viikkokausien rahkansyönti alkaa jossain vaiheessa tökkii :P
    Superdieetillä fuskasin vihannestenkin kanssa :D Siinä olisi saanut syödä vain vihreitä, mutta söin kyllä tomaattia ja paprikaa myös. Muuten olen kyllä yleensä aika ehdoton syömisissä; siis dieettiaikana. En vissiin muuten, kun taas on laihis pääl :D
    Mukavaa sunnuntaita Ouluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää Run on kyllä paljon sallivampi kuin SD, johtunee siitä hiilarien määrästä. Ja se on kyllä huippua, että kun on virallisesti mukana pääsee paremmin sisälle kaikkiin korvaavuuksiin jne. mitkä mukavasti monipuolistaa ruokavaliota :).

      Poista
  5. Kuulostaa oikein mielenkiintoiselta! Tsemppiä jatkoonkin :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Johanna! Kiva kun askeleet toivat tännekin ;).

      Poista
  6. Hyvä sinä! Mun vauhti on 8 minuutin luokkaa...VIELÄ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, hyvä minä :)!

      Siinä kasin pinnassa minäkin hölkkäsin kun aloitin juoksun joitakin vuosia sitten. Välistä on tosi kiva, kun hoksaa, että se oma vauhti onkin vakiintunut taas vähän korkeammalle kuin jokin aika sitten. Ihan itsestään :). Pian ne sunkin vauhdit alkaa seiskalla ja sitten jo kutosella :).

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit